söndag 4 juli 2010

En lite för cool grek

En snöig dag i mars månad kommer en ung man till det lilla samhället Balslöv i Skåne. Han är grek och påstår sig vara student vid Bromöllas universitet och han flyttar in hos sin landsman, läkaren Florinos, läkarens svenska hustru, de två barnen och barnflickan Agneta, vilken med tiden får en mycket viktig roll i berättelsen. Så börjar boken; en skarp och ironisk roman om utlandsgreker, om en get och om en ung människas funderingar, längtan och drömmar.
Hela berättelsen grundar sig på 180 registerkort som bokens författare fått ta över av en man vid namn Kostas Kezdouglou. Innehållet i kortet redovisas minutiöst och vi får veta det mesta om huvudpérsonens platta fötter, om hans planer för bevattning av Makedonien och om den där geten. Vi får följa med från Smyrna (nuvarande Izmir) när grekerna där brutalt rensades ut och hela vägen till Skåne, is, snö och en marmeladfabrik. Det är gripande, men inte passionerat. Vi vet inte helt om det döljer sig förakt bakom alla ironier. Författaren är inte så rakt på sak, som jag skulle ha önskat. Boken är coolt skriven, men det blir liksom för coolt. Jag tycker inte om att man distanserar sig, jag vill ha närvaro när jag läser. Var inte en sån jävla man, vill jag ropa till författaren. Och vem som egentligen är den siste greken får vi aldrig riktigt veta. Eller så är det bara jag som inte fattar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar