onsdag 22 juni 2011

Ut ur mörkret

Om jag fick leva om mitt liv, vad hade jag då gjort annorlunda?
Hur länge ska jag egentligen oja mig för de val jag gjorde då för länge sen?



Just såna frågor utreds i Tony Samuelssons roman "En grind av mörker.". Vi möter Yvonne som är expdetit i sminkdisken på varuhuset på Söder och hennes bror, författaren som inte kan leva på sina böcker och så Felicia, Yvonnes dotter och resultatet av en hastigt uppflammande kärlekshistoria i det fjärran Israel för dryga 20 år sedan. Felicia bestämmer sig för att söka upp sin far, men innan hon kommer iväg, så råkar hon ut för en trafikolycka som lägger henne i koma och ställer allting på sin spets för de andra huvudpersonerna. Nu är tid att göra upp med det förflutna och inse att spöken inte inte finns på riktigt, utan att de som ser ut som spöken troligen är helt vanliga levande människor med gott och ont i sig. När det blir riktigt synd om någon i ens närhet, så inser man också att det inte går att tycka synd om sig själv. Det är inte läge att spoila plotten och avslöja slutet, men så mycket kan man ju säga att det ett är en bok som i all sin osannolikhet säger saker som vi kan behöva höra. Och det är aldrig helt kört, om nu någon trodde det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar