lördag 1 januari 2011

"Hjälp, vem är jag?" undrar Caroline

Min första tanke när jag såg att Caroline af Ugglas gett ut en bok var: "Åh, vad spännande! Den måste jag läsa." Helt enkelt därför att jag gillar henne, och för att hon verkar vara en sådan intressant person. Men när jag läste vad boken handlar om blev jag skeptisk. Hur spännande kan det egentligen vara att via en bok ta del av en bandinspelning från Carolines terapisessioner? Men jag gav boken en chans, vilket jag sannerligen inte ångrar!

Det är alltså Carolines terapisamtal med psykologen och poeten Ulf Karl Olov Nilsson (Ukon) som vi får ta del av i Caroline af Ugglas debutbok Hjälp, vem är jag? I den får vi följa Caroline från hennes barndom till nuet, och läsa hennes oerhört självutlämnande berättelser om sina tankar och om händelser ur hennes liv. Boken har naturligtvis redigerats och vissa delar har säkerligen plockats bort, men det känns ändå som att det är hela Carolines inre som blottas i texten. Och det är ett inre som är fullt av både destruktiva och maniska sidor. I synnerhet under hennes tonårstid och unga vuxna liv gjorde hon många dumdristiga och fullkomligt galna saker, saker som hon i dag delvis ångrar.

Jag förstod redan innan att den här kvinnan är någonting utöver det vanliga, och nu när jag har läst boken har den bilden förstärkts ytterligare. Caroline af Ugglas är ett galet yrväder! Men hon är också en känslig konstnärssjäl som är fylld av kärlek, särskilt till sin man, sina barn och sina föräldrar (som inte har haft det lätt med sin dotter). Dessutom är hon väldigt modig som vågar lämna ut sig som hon gör. Go, Caroline!

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar