söndag 16 maj 2010

Åtta procent av ingenting

Tel Aviv. Den där stan med de långa stränderna, trafikkaoset och det hejdlösa nattlivet. Den höga luftfuktigheten, doften av schwarma och smaken av hummos. Där är vi, där utspelar sig de två långa och 28 korta berättelserna i Etkar Kerens novellsamling. Och där möter vi paret som får en ponny istället för ett barn, snubben som varje natt ser sin älskade förvandlas till ett pilsnerdrickande fetto och historier om hundar, talande fiskar och givetvis sex, otrohet och hasch (det är ju trots allt Tel Aviv).
Jag tror det kallas absurd humor och kanske borde jag tycka att det är kul. Men jag är nog en tråkig fan, för jag gäspar mest och har svårt att motivera mig fram till slutet. Det är nog nåt som fattas hos böcker som förlaget måste kalla coola och underfundiga. Etkar Keren är ett jättenamn i Israel, men jag har svårt att se varför.
Det här roar mig helt enkelt inte. Men ska man ändå säga något positivt om boken, så är det att den inte alls berör konflikten, utan handlar om människor som kanske kunde vara du eller jag. Att folk även i Israel är som vi, kan man kanske behöva påminnas om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar